Planujesz wdrożenie z mObywatelem? Skorzystaj z naszego doświadczenia
mObywatela pobrano już ponad 10 milionów razy - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji. Aplikacja - po wejściu w życie nowego prawa - ma szansę stać się najpopularniejszą w Polsce.
Szukasz rozwiązania wykorzystującego mObywatela? Pomożemy!
30 marca 2023 r. Senat przyjął ustawę o aplikacji mObywatel. Nowe prawo umożliwi korzystanie z cyfrowych dokumentów na równi z dowodem osobistym. To duża szansa na usprawnienie procesów online i offline.
Ustawa z senackimi poprawkami trafi ponownie pod głosowanie w Sejmie. Akt prawny zniesie ograniczenia, na jakie dziś trafiają Użytkownicy aplikacji, głównie w świecie offline (onsite). Mobilny dokument będzie można okazać, tak jak dziś okazywany jest tradycyjny dowód osobisty. Z mObywatela skorzystamy w urzędzie, podczas wizyty w banku, przy zakupie usług telekomunikacyjnych i w każdej innej sytuacji, która wymaga wylegitymowania się. Wyjątkiem będzie przekraczanie granicy — przynajmniej dopóki mObywatel nie stanie się jednym z Europejskich Portfeli Cyfrowych.
Nowe prawo ma szansę — jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji — wejść w życie jesienią tego roku.
Zweryfikuj dokument
Legislacja wskazuje trzy metody weryfikacji dokumentów:
● wizualną — polegającą na zweryfikowaniu zdjęcia i danych, tak jak na tradycyjnym dokumencie,
● funkcjonalną — która do weryfikacji wizualnej dodaje wykonanie określonej akcji (np. przejście z pulpitu do aplikacji, przełączenie się między dokumentami, sprawdzenie stanu certyfikatu),
● kryptograficzną — z wykorzystaniem oprogramowania — np. aplikacji mWeryfikator lub rozwiązania serwerowego mObywatel Backsystem.
Ustawodawca wybór metody pozostawia weryfikującym. Ciężko jednak wyobrazić sobie sytuację, w której notariusz przy sporządzaniu aktu sprzedaży mieszkania opierać się będzie wyłącznie na metodzie wizualnej. Twardej weryfikacji można spodziewać się również w przypadku usług finansowych.
Szansa dla instytucji
— Upowszechnienie mObywatela otwiera nowy rozdział w relacjach instytucji z Klientami — zapewnia Paweł Szulakowski, prezes zarządu Data Force Group. — Aplikacja pozwoli przenieść procesy onsite na nowy poziom, oferując — poza weryfikacją dokumentów — możliwość przekazania określonych danych — dodaje.
● Użytkownik mObywatela podczas wizyty w urzędzie może potwierdzić swoje dane, jednocześnie przekazując je w celu wypełnienia formularza. W ten sposób uniknie błędów, a Urzędnik nie będzie musiał przepisywać informacji z wniosku do systemu.
● W sklepie z elektroniką — w jednym procesie — zweryfikuje swoją tożsamość i przekaże dane niezbędne do uzyskania kredytu ratalnego.
● Przy pierwszej wizycie w przychodni — zweryfikuje swoje dane i przekaże informacje niezbędne do założenia karty pacjenta.
● Podczas kolejnej wizyty w przychodni — zeskanuje kod QR umieszczony na okienku rejestracji i w ten sposób potwierdzi swoją wizytę. W odpowiedzi może dostać informację, w którym gabinecie przyjmie go lekarz.
● Odnawiając umowę na abonament telefoniczny lub internet potwierdzi swoją tożsamość i zaktualizuje dane meldunkowe.
● Podczas wyrabiania karty miejskiej potwierdzi imię, nazwisko, numer PESEL, ale również przekaże zdjęcie z dowodu osobistego.
mObywatel będzie pomocny również przy korzystaniu z usług online. Np. na stronie internetowej sklepu, banku, urzędu lub w dziedzinowej aplikacji mobilnej operatora telekomunikacyjnego czy przychodni. Tak jak dziś w procesach online mObywatela wykorzystują PZU, PEKAO S.A., VeloBank czy eUrząd Skarbowy.
Formalności i technologia
Obecnie najpopularniejszym narzędziem do kryptograficznej weryfikacji dokumentów jest mWeryfikator. Aplikacja domyślnie pracuje w trybie offline i jest dostępna wyłącznie na smartfony.
— Użytkownicy biznesowi i instytucjonalni, poza rozwiązaniami offline, mogą korzystać z rozwiązań serwerowych. Instytucja, która chce weryfikować dokumenty lub budować usługi oparte o przekazane w trybie online dane, nawiązuje formalną współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji. W ten sposób uzyskuje certyfikat oraz dostęp do mObywatel Backsystem, oprogramowania, które można nazwać mWeryfikatorm dla firm — mówi Dalius Kubylis, Head of Technology Data Force Group, który przez ponad 4 lata kierował programem mObywatel, był również aktywnym uczestnikiem eIDAS Expert Group, w zakresie Toolboxa dla Europejskiego Portfela Tożsamości Cyfrowej.
Obecnie formalności mogą trwać nawet kilka miesięcy, jest szansa, że w jeszcze w tym roku zostaną uproszczone — wskazuje na to wymienione w ustawie rozporządzenie. Jednak nie każda instytucja ma odpowiednią wiedzę, czy zaplecze technologiczne, aby wdrożyć Backsystem. Do tego dochodzą: wybór infrastruktury oraz stworzenie i utrzymanie modułów pozwalających na komunikację z oprogramowaniem stosowanym w instytucji.
To może być bariera dla mniejszych podmiotów — przychodni, urzędów, kancelarii notarialnych, biur ubezpieczeniowych, ale i dla dużych firm, które nie mają odpowiednich zasobów. Tu z pomocą przychodzi Data Force, oferując know-how, infrastrukturę i oprogramowanie.
— Wiedza Data Force Group oparta jest o doświadczenie zespołu analityków i programistów we wdrażaniu i integracji rozwiązań z zakresu Big Data, sztucznej inteligencji oraz nauczania maszynowego — w bankowości, telekomunikacji, sprzedaży, obsłudze klienta i w wielu innych branżach — mówi Paweł Szulakowski.
Spółka zapewnia kompleksową obsługę wdrożeń mObywatela i aplikacji, które powstają w ramach Europejskiego Portfela Cyfrowego. Oferta DFG obejmuje m.in.:
● analizę biznesową i systemową,.
● studium przypadków użycia mObywatela — offline i online,
● wsparcie przy analizie dokumentacji prawnej,
● wsparcie przy analizie RODO,
● dobór zestawów danych,
● opracowanie i wdrożenie niezbędnej infrastruktury informatycznej,
● utrzymanie Backsystemu i innych niezbędnych aplikacji,
● przygotowanie oprogramowania wspierającego weryfikację online i offline.
— Nasz zespół ma kompetencje, by budować komplementarne rozwiązania wykorzystujące mObywatela oraz dowolny z Europejskich Portfeli Cyfrowych. Wiemy, że w tym zakresie potrzeby banków, administracji, telekomów i wielu innych branż są duże, mamy dla nich przynajmniej kilka gotowych scenariuszy — mówi Paweł Szulakowski. — Data Force może również wspierać dostawców portfeli cyfrowych w zakresie konsultingu, analizy biznesowej i systemowej, architektury rozwiązań, zapewnić wsparcie techniczne i merytoryczne — dodaje Szulakowski.
Informacje o Data Force Group
Data Force Group to firma z ponad 15-letnim doświadczeniem we wdrażaniu narzędzi zwiększających skuteczność marketingu opartych o analizę danych i metody AI. Zespół DFG, który składa się z ekspertów i pasjonatów wielu dziedzin, oferuje kompleksowe wsparcie w zakresie analizy zachowań i potrzeb klientów, efektywnej komunikacji i zwiększenie sprzedaży.
Spółka ma w swoim portfolio wdrożenia dla takich marek jak: Ultimo, Vectra, Toya, Biedronka, Play, Cyfrowy Polsat, Plus, NC+, Skoda, Volkswagen, Metlife, Raiffeisen Bank, Kredyt Bank.
Kontakt do sprzedawcy
Dalius Kubylis
Head of technology
dalius.kubylis@dataforce.com
Paweł Szulakowski
CEO
pawel.szulakowski@dataforce.com